شنبه 29 ارديبهشت 1403 - 11 ذی القعده 1445
🔴🎙برای شنیدن صوت معرفی مجموعه از زبان مدیر مدرسه امام حسین علیه السلام  اینجا  را کلیک کنید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی

بی شک رسالت اساسی حوزه های علمیه عینیت بخشیدن به دین در عرصه جامعه است و فقه که ستون فقرات حوزه هاست دانش تعیین سرنوشت انسان و جامعه در ابعاد مختلف زندگی است. فقاهت در نگاه ژرف اندیشان، روش استنباط دانش اداره انسان از گهواره تا گور است و تلاش علمی حوزه های شیعه با همه تحولات و دوره های قبض و بسط خود در راستای عینیت بخشیدن دین در بستر جامعه بوده است.

تاریخ فقاهت به خوبی گواه این حقیقت است که فقهای بزرگ تشیع تاثیرگذارترین شخصیت های مورد اعتماد مردم در کانونی ترین تحولات جامعه بوده اند و رهاورد حلقه های معارف دینی در طول اعصار، همواره در خدمت انسان و نجات او در تلاطم زندگی فردی و اجتماعی بوده است.

این میراث گرانقدر عالمان بزرگ شیعه امروز پس از گذشت قرن ها فرا روی ماست و رسالت حفظ و ارتقای آن بر دوش طلاب و فضلای حوزه هاست و در عصر حاضر که به برکت قیام الاهی فقیه بزرگ جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رحمه الله و خون سرخ عالمان و مجاهدان و جوانان غیور ملت بزرگ ایران، عرصه های متنوع مدیریت زندگی برای برون رفت از چالش ها و یافتن نرم افزاری کارآمد جهت سامان بخشی به ساحت های گوناگون حیات مومنان مبتنی شریعت اسلامی دست نیاز به سمت حوزه های فقهی گشوده شده اند بار سنگین تری بر عهده دانشوران و پژوهندگان  معارف فقهی احساس می شود.

مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام با درک این رسالت تاریخی سترگ، تحت اشراف مرجع آگاه و زمان شناس آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله درسال 1396 تاسیس شد و با درک موقعیت حساس زمانه با هدف تربیت فقیهان تراز انقلاب اسلامی و در راستای پاسخ گویی به نیازهای علمی نظام اسلامی در ساحت های گوناگون آن، به آموزش طلاب فرهیخته و انقلابی در دو مقطع سطح و خارج اقدام نموده است.

 

 

نظام آموزشی مدرسه عالی امام حسین علیه السلام

مقطع سطح عالی

دوره آموزشی مدرسه عالی  امام حسین از دو مقطع سطح عالی و خارج و دوره خارج نیز به دو مقطع عمومی و تخصصی تقسیم می شود.

 برنامه آموزشی مدرسه،اکتفا به سه درس اصلی در روز می باشد که عبارت است از یک درس فقه و یک درس اصول و یک درس حکمت و به همین جهت دوره سطح پنج سال به طول می انجامد.  

هدف اساسی در دوره سطح، به لحاظ دانش فقه، آموزش روش استدلال و استنتاج فقهی به محوریت فقیه نامدار جهان تشیع شیخ مرتضی انصاری قدس سره، در کنار گسترش دامنه معلومات فقهی طلاب در حوزه فقه معاملات با محوریت کتاب مکاسب است و در علم اصول، آموزش یک دوره اصول پیشرفته بر محور مهمترین کتاب های این دانش چون رسائل و کفایه است.

در کنار کلاس های اصلی، کلاس های راهنما به عنوان تکمیل کننده فرایند تعلیم به ارتقای سطح آموزش در این مقطع کمک می نماید.

هدف اصلی کلاس های راهنما، آموزش مهارت تفکر و تعمیق و روش حل مساله است و گشودن گره های احتمالی متن و توجه به دقت های عبارتی و بازگشودن آنچه گاهی به اجمال در متن بازتاب شده همه از فروعات آن است.

در کنار آموزش فقه و اصول، معارف حکمی و فلسفی نیز از برنامه های اصلی مدرسه می باشد که تاثیر فراوانی در ارتقای سطح علمی طلبه داشته و سبب گشوده شدن افق های نو در برابر اوست.

 

مقطع خارج

یکی از مزیت های مدرسه عالی امام حسین علیه السلام تدوام نظام آموزشی و برگزاری دوره خارج است.

تحصیل در دوره خارج مدرسه اگر چه مختص طلاب سطح عالی مدرسه نمی باشد اما طبیعتا طلاب مدرسه که امتیاز مصاحبه علمی گزینش را کسب نمایند در اولویت خواهند بود.

مقطع خارج مدرسه عالی امام حسین علیه السلام دو دو دوره عمومی و تخصصی سامان می یابد که دوره عمومی آن شش ساله بوده و با هدف نیل به اجتهاد در ابواب متعارف فقه برنامه ریزی شده است.

آموزش های تکمیلی

بی شک معارف و دانش های حوزوی جزیره های جدا از هم و بی ارتباط نیستند بلکه همه آن ها به شکل های مختلفی به هم وابسته و پیوسته هستند و اگر تخصص گرایی که ضرورت عصر حاضر است موجب بی خبری از دانش های پیرامونی شود در عمل ناکارآمد و نا موفق خواهد بود. بنابراین دریافت درست از یک حوزه دانشی بدون اطلاع مناسب از ساحت های دیگر دانش امکان پذیر نخواهد بود.

در کنار این مهم، طلبه عصر انقلاب اسلامی نمی تواند از تحولات اجتماعی و تاریخی ایران ، جهان اسلام و جریان ها و نحله های فرهنگی آن برکنار باشد و یا پدیده های اجتماعی دنیای مدرن را نشناسد. از سوی دیگر، دوره سطح، دوره آشنایی با فقه های تخصصی است تا به تدریج و با توجه به علاقه ها و استعداد ها مسیر علمی طلبه برایش آشکار شود.

همه این اهداف در دوره های آموزش تکمیلی و در قالب نشست ها، کارگاه ها و دوره های متمرکز پیگیری می شود.

 

سیاست های آموزشی پژوهشی مدرسه عالی امام حسین علیه السلام

  1. استفاده از اساتید مبرز و صاحب دغدغه های علمی و تربیتی
  2. نظارت بر روند علمی و تربیتی طلاب از طریق مسئول علمی تربیتی پایه

از میان اساتید هر پایه، یک استاد متصدی اشراف علمی و تربیتی بر طلاب پایه می شود تا به شکل مستمر روند آموزشی پژوهشی و تربیتی طلاب را رصد کرده و در راستای ارتقای سطح آن تلاش نماید.

  1. توجه به مساله پژوهش و بستر سازی برای ارتقای آن در قالب های مختلف که به طور تفصیلی در ماموریت معاونت پژوهش تبیین شده است.
  2. ارائه آموزش های تکمیلی در راستای تربیت طلبه جامع نگر
  3. ایجاد زمینه مشارکت طلاب در انتخاب استاد
  4. بستر سازی جهت کشف استعداد و علاقه طلاب به رشته های مختلف فقه های تخصصی و آشنایی با مسائل و مبانی آن در قالب کارگروه های مختلف
سیاست های تربیتی و فرهنگی مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام
  1. فراهم نمودن محیط معنوی، با نشاط و فعال در راستای افزایش همدلی و انسجام طلاب
  2. ارتباط مستمر و صمیمی مسئولان با طلاب جهت تبادل دیدگاه ها
  3. ترویج روحیه های جهادی و تشکیلاتی در راستای تربیت طلبه انقلابی در قالب اردوهای جهادی و تبلیغی و ...
  4. توجه به ارتقای مهارت های تبلیغی و فرهنگی جهت انجام رسالت های طلبگی
  5. توجه به مسائل مربوط به خانواده طلاب محترم و ارتقای مهارت های همسرداری و مدیریت خانه.
  6. زمینه سازی مشارکت حداکثری طلاب در اجرای برنامه های فرهنگی مدرسه
  7. ارتقای سطح آگاهی های عمیق سیاسی و اجتماعی و شناخت جریانات و جهت گیری ها فرهنگی و سیاسی
  8. فراهم نمودن شرایط انگیزه بخش جهت علم آموزی با استفاده از همه ظرفیت ها